تعریف دانشگاه های کشور

از زماني كه انقلاب صنعتي از دو قرن پيش آغاز شد ، با تحولات اساسي در بخش توليد به وجود آمد و ساختارهاي اجتماعي ، نوآوري تكنولوژيك و سازماني دانه اين تحولات بود. در آن لحظه ، فناوری عامل اصلی رقابتی بود و این مزیت ، حفظ محافظت دقیق است. این نه تنها از طریق صادرات فن آوری موجود در ماشین آلات ، بلکه از طریق ممنوعیت مهندسین از انگلیس برای کار در خارج از کشور نیز اثبات شد. مطابق با این ، نوآوری به عنوان عامل مهمی برای رشد اقتصادی و رهبری بین المللی در نظر گرفته شده است (Heijs، 2001). و این با فعالیت تحقیق مرتبط است.

مطابق با Sabato & Botana (1968) ، فعالیت تحقیقاتی نیاز به یک ساختار علمی و فناوری دارد ، که برخی از عناصر مفصل و بهم پیوسته ، مانند: الف) سیستم آموزش و پرورش ، دانشمندان ، تکنسین ها ، اپراتورها ، مدیران را به وجود می آورد. ب) آزمایشگاه ها ، مؤسسات ، مراکز ، فضاهای آزمایشی برای انجام تحقیقات. ج) کمیته تحقیق ، فرهنگستان های علوم؛ د) سازوکارهای اداری ، قانونی که عملکرد مؤسسات و فعالیتهای ذکر شده در بالا را تنظیم می کند. ه) منابع اقتصادی و تأمین مالی مورد استفاده در عملکرد آن.

مارپیچ سه گانه نه تنها رابطه دانشگاه ، صنعت و دولت بلکه همچنین تحول داخلی هر یک از این حوزه ها را نشان می دهد. این دانشگاه یک مؤسسه تدریس تغییر کرده است ، در یک دانشگاه که تدریس را با پژوهش ترکیب می کند ، این انقلابی است که ادامه می یابد ، نه تنها در ایالات متحده بلکه در سایر کشورها. این می تواند نقش بهتری در نوآوری و همچنین در افزایش جوامع دانش بنیان داشته باشد. پتانسیل علم برای ارتقاء توسعه اقتصادی به منبع صلاحیت منطقه ای و بین المللی در تغییر هزاره تبدیل شده است. دیده می شود که دانشگاه به عنوان نهاد اصلی بخش دانش همیشه وظیفه اصلی آموزش خود را حفظ می کند (Etzkowitz & Leydesdorff، 2000).

در طول آخرین قسمت از قرن XIX در دانشگاه های ایالات متحده ، این پویا علمی دانشگاهی کارآفرین جنینی ایجاد شده است ، هنگامی که نبود یک سیستم بودجه تحقیقاتی ، اهمیت بیشتری به ابتکارات فردی و جمعی برای بدست آوردن منابع برای حمایت از پژوهش می داد. کارآفرینی دانشگاهی از یک برنامه در حال رشد سازمانی به سمت یک استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ای گسترش یافته است (اتزوویتز ، 2003).

در مکزیک ، تا دهه هفتاد ، دانشگاه های دولتی برای انجام کارکردهای اساسی مسئول متمرکز شده بودند. به طور عمده آموزش نیروی انسانی ، ارتقاء دانش و گسترش و انتقال کارکردهای تحقیق و تدریس آن است. لازم به یادآوری است که در این دوره در مکزیک زیرساختهای علمی و فناوری همچنان در حال توسعه بود و تعداد متخصصان در برخی مناطق محدود است. با توجه به بحران اقتصادی در مکزیک در نخستین قسمت از دهه هشتاد ، تغییر برداشتی که بخش تولیدی در مورد سودمند دانش داشته است ، شروع می شود و ارزش بیشتری می یابد. در نتیجه ، بخش صنعت شروع به درخواست ظرفیت های فنی و علمی ملی ، یعنی آنهایی که در دانشگاه های عمومی متمرکز هستند ، می کند (De Gortari، 1997). مؤسسات آموزش عالی در مکزیک ، فرایندهای پیوند خود را به طور رسمی در دهه هشتاد آغاز کرد ، اما در دهه نود میلادی قدرت پیدا می کند (Bajo ، 2006).

مانند Zubieta & Jiménez (2003) نشان می دهد كه توسعه اقتصادی قرن بیست و یکم به میزان زیادی از رشد موفقیت آمیز بخش تولیدی بستگی دارد ، که در عین حال به ارزش افزوده حاصل از تحقیق و فناوری مربوط به هم بستگی دارد. تولید محصولات و خدمات. به همین دلیل تقویت روابط بین مؤسسات آموزش عالی (HEI) ، شرکتها و دولت ضروری است. دانشگاه های علوم پزشکی ، مانند نهاد دانش ، در صورت ضرورت صریح پیوند دادن نتایج تحقیقات علمی و توسعه فناوری با موضوعات رقابت پذیری با بخش صنعت و خدمات در مقیاس جهانی ، مجبورند مسئولیت های جدیدی را بدست آورند.

هدف از این مطالعه ، ایجاد چارچوبی است که توسط گروهی از متغیرهای مشخص شده در مطالعات قبلی همکاری دانشگاه و صنعت و انتقال فناوری ، ارائه ابعاد و شاخص های احتمالی برای این متغیرها تهیه شده است. پیشنهاد مبنای ابزار ارزیابی بعدی انتقال فناوری دانشگاه – صنعت به دانشگاه عمومی مکزیک. متغیرهای شناسایی شده به شرح زیر است: عوامل نهادی ، مشخصات علمی و نوآوری.

2. بررسی ادبیات.

دانشگاه علم و صنعت

2.1 همکاری دانشگاه و صنعت و انتقال فناوری.

براساس Debackere & Veulegers (2005) ، همکاری دانشگاه و صنعت به انواع مختلفی از تعامل بین صنعت و بخش علمی اشاره دارد که هدف از آن تبادل فناوری است. فرم های رسمی که آنها در نظر می گیرند موارد زیر است: شرکت های نوپا