پیستون دیزل ژنراتور چیست؟

4 ـ وجود ورقهای اینوار فولاد نیکلدار : این نوارها به صورت سپر گرمایی بوده و از انتقال گرما به پایین پیستون جلوگیری میکنند . رینگها با قرار گرفتن در اطراف پیستون فضای لقی بین پیستون و سیلندر را کنترل و هدایت و محل قرار گرفتن پیستون را با حفظ فاصله معین شده از سیلندر تنظیم میکنند. رینگ پاک کن (وایپر) یک رینگ پیستون است که سطحی اریب داشته و در شیار رینگی که بین رینگ فشاری و رینگ روغنی قرار دارد جای می­گیرد. رینگ این قطعه لبه اریب رینگی است که سطح مماس آن زاویه ای تقریبا 1 درجه ای داشته باشد. پیستون قطعه ای است استوانه ای شکل که درداخل سیلندر با اتصال داشتن به شاتون حرکت رفت وبرگشتی دارد. قسمت سر پیستون که محل قرار گرفتن رینگ های آن است کاملاً دایره ای شکل است و در معرض حرارت بیشتری قرار دارد. رینگ روغنی رینگی است که در پایین ترین شیار رینگ نسبت به کارتر قرار جای می­گیرد. حرکت خطی بالا به پایین آن نیز منشاء نیروی موتور است به این ترتیب که با پایین آمدن بر اثر فشار گازهای ناشی از احتراق درون سیلندر نیروی ایجاد شده از انفجار هوا و سوخت را به بخشهای دیگر موتور منتقل میکند.

فشار ناشی از گازهای احتراق باعث فشرده شدن رینگ به جداره سیلندر شده و به این صورت عایق ایجاد می­شود. به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، پیستون (Piston) این قطعه بخشی از سیستم احتراق داخلی خودرو است که با فشار گاز ناشی از احتراق در محفظه احتراق بالای سیلندر عمل می پیستون شاتون فورج کند. هنگامیکه مخلوط سوخت و هوا مشتعل می­شود، فشار ناشی از گازهای احتراق بر روی سر پیستون وارد می­شود و پیستون را به سمت میل لنگ هل می­دهد. موتورهای تخت بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از این موتور استفاده نمایند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که موتور های بنزینی از تعداد حداکثر سه تا چهار رینگ برخوردارند، اما این تعداد در موتورهای دیزلی به پنج تا هفت رینگ نیز میرسد. زمانی که سوخت و ساز موتور و شمع به صورت درست انجام شود، لکه قهوهای برروی پیستون تشکیل میشود که در موتورهای دیزلی به رنگ شکلاتی است، این رنگ نشاندهنده این است که ترکیب سوخت و اکسیژن به صورت درست و صحیح در محفظه احتراق وارد میشود و این رنگ براثر حرارت پدید میآید.

از صنعت هوابرد در ساخت موتورهای بالگرد، که به جای میل لنگ متصل به فلایویل به صورت مستقیم به پره بالگرد وصل میشوند و در حال حاضر هم مورد استفاده قرار میگیرند تا نمونههای اولیه هواپیماهای قدیمی با موتورهای ملخی که البته به دلیل اختلاف فشار هوا در ارتفاعات زیاد استفاده از ان منسوخ شدهاست. البته به دلیل انبساط زیاد بدنه آنها، سازندگان مجبور می شوند برای جلوگیری از گریپاژ، پیستون را با لقی زیاد بسازند. یکی از اجزای اصلی یک سیستم هیدرولیک، پیستون هیدرولیک می باشد.این قطعه در داخل سیلندر، حرکت خطی نموده و روغن را هدایت و به آن سرعت می دهد. رینگ های پیستون دیزل ژنراتور محفظه احتراق را عایق بندی کرده، حرارت را به جداره سیلندر منتقل نموده و مصرف روغن پیستون هواپیما را کنترل می­کنند. رینگ های پیستون محفظه احتراق را آب بند نموده است. رینگ های پیستون دیزل ژنراتور عموما از جنش چدن می­باشند. از این رو باید مطابق شکل زیر سمت چپ، رینگ سالمی را درون سیلندر قرار داد و بوسیله فیلر میزان باز بودن دهانه رینگ را اندازه گیری نمود. بعضی از مکانیکها برای رفع مشکل از یک واشر اضافی در کنار سرسیلندر تراش خورده استفاده میکنند و واشر را دوتا میکنند، بهتر است که سرسیلندری که چندبار تراش خورده آن را تعویض کرد و حتما باید سرسیلندر را مورد بررسی قرار داد که تاب نداشته باشد و حتما صاف و بدون پیچ خوردگی و اعوجاج باشد.

بعضی رینگ های پیستون به جای سطوح جانبی مسطح لبه های پخ دارند. سطح بالایی بعضی از آن ها به صورت صاف و مسطح، بعضی به صورت گنبدی و بعضی هم به صورت مقعر است. 4. لازم به ذکر است بر روی پکینگ (p03)، دو گاید در دو طرف وجود دارد که گاید (G03) به آن دو برای مرکز نگه داشتن قطعه و محافظت از سیلندر یاری می رساند. رینگ های پیستون علاوه بر فشار داخلی، از فشار خارجی نیز برای عایق بندی محفظه احتراق بهره می­گیرند. فشار اعمال شده خارجی فشاری است که گازهای احتراق بر روی رینگ پیستون وارد آورده و باعث انبساط آن می­شوند. رینگ پیستون عایق بندی محفظه احتراق را از طریق فشار داخلی و خارجی اعمال شده به آن برقرار می­کند. فشار داخلی نیازمند اعمال نیروی قابل توجهی است که بتواند رینگ پیستون را به قطر کوچکتری در آورد تا در شیار مربوطه جای بگیرد. فشار داخلی بوسیله فاصله رینگ پیستون غیر متراکم تعیین می­شود. این پخی لبه باعث پیچش رینگ پیستون در زمانی که فشار گاز احتراق از روی آن برداشته شود میگردد. دامن پیستون نزدیک ترین قسمت آن به میل لنگ بوده است.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون شاتون چیست لطفا از سایت ما دیدن کنید.

نرم افزار گرامرلی

ایندکسر