این فقط ماشین هایی نیستند که آلودگی ایجاد می کنند. این جاده هایی است که آنها هم در آن رانندگی می کنند

يه گودال توي کاليفرنياي جنوبي درست ميشه

اسکات وارلی / دیجیتال رسانه های اول / نسیم روزانه تورنس از طریق گتی تصاویر

بوی تابستان در لس آنجلس، یا هر شهر بزرگ، اغلب با آسفالت می گیرد. جاده تازه هموار و یا سقف تار جدید نه تنها چین و چروک بینی خود را، با این حال: یک مطالعه جدید نشان می دهد آسفالت تازه قابل توجه است، در عین حال نادیده گرفته شده، منبع آلودگی هوا است. در واقع سهم این ماده در یک نوع آلودگی ذرات هوا می تواند رقیب یا حتی بیش از خودروها و کامیون ها باشد.

آلن رابینسون، مهندس محیط زیست دانشگاه کارنگی ملون که با این تحقیقات درگیر نبود، می گوید: «این یک مقاله فوق العاده باحال است. او می گوید: «آسفالت می تواند یک مشارکت کننده بزرگ و مهم» در آلودگی هوا باشد.

کیفیت هوا در طول چند دهه گذشته در کالیفرنیا و بسیاری از نقاط دیگر ایالات متحده بهبود یافته است که تا حد زیادی به دلیل اگزوز پاک تر از خودروها و نیروگاه ها است. با وجود آن، آلودگی هوا هنوز هم به بسیاری از مشکلات بهداشتی کمک می کند—از آسم گرفته تا حملات قلبی. و بسیاری از منابع آلودگی هوا همچنان یک مشکل هستند، از انتشار دام گرفته تا ترکیبات آلی فرار از رنگ ها، تمیز کردن محصولات، و محصولات مراقبت شخصی (به ویژه منابعی که حاوی رایحه هستند، مانند شامپو).

با این حال، هنگامی که دانشمندان به تمام منابع شناخته شده آلودگی هوا در لس آنجلس و مناطق اطراف آن نگاه کردند، جمع نشدند. برخی منابع هنوز شناسایی نشده بودند.

درو جنتنر، مهندس محیط زیست دانشگاه ییل که رهبری این مطالعه جدید را بر دست داشت، می گوید: «آسفالت چیزی بود که به سمت ما پرید.» این ماده که از نفت خام یا مواد مشابه ساخته شده است، حاوی انواع ترکیبات آلی نیمه گشاد است که منجر به برخی انواع آلودگی هوا می شود. همچنین بسیاری از آن وجود دارد.

جنتنر و همکارانش دو نوع آسفالت جاده تازه را جمع آوری کردند و در کوره آزمایشگاهی گرم کردند. آن ها همچنین زوناهای آسفالت جدید و آسفالت های مایع مورد استفاده برای بام را آزمایش کردند. آن ها استدلال کردند که مواد جدید باید مواد شیمیایی بیشتری نسبت به مواد قدیمی تر آزاد کنند و می خواستند ببینند که نرخ انتشار با افزایش سن آسفالت تازه چگونه تغییر می کند.

به گزارش این تیم در ساینس پیشرفت ها، بیشترین مقدار ترکیبات آلی نیمه گشاد زمانی فرار کردند که پیاده رو تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد گرم شد، دمای سنگفرش جاده. انتشار گازهای گلخانه ای با سرد شدن آسفالت سقوط کرد، اما در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد که دمای معمولی آسفالت در لس آنجلس در طول تابستان بود، برای مدت زمان آزمایش ۳ روزه ثابت و قابل توجه باقی ماند. جنتنر می گوید این نشان می دهد که آسفالت می تواند یک منبع طولانی مدت آلودگی باشد.

آفتاب هم مهم بود. حتی نور متوسط باعث افزایش زیادی در انتشار بدون در نظر گرفتن دما شد، اگرچه دلیل آن مشخص نیست. برای آسفالت جاده ای، انتشار گازهای گلخانه ای به اندازه ۳۰۰٪ در نور متوسط افزایش یافت. جنتنر می گوید این انتشار ها واکنش نشان می دهند تا ذرات کوچک معلق در هوا را تشکیل دهند که آئروسل نامیده می شوند، که هنگام استنشاق مضر هستند و نتایج نشان می دهد آسفالت حتی بیشتر به این نوع آلودگی هوا در آب و هوای گرم و آفتابی کمک می کند.

محققان انتشار سالانه از سنگفرش و بام جدید را در بخش هایی از کالیفرنیای جنوبی تخمین زدند. آن ها محاسبه می کنند که مولکول های آزاد شده از آسفالت می توانند منجر به بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن آلودگی هوای ذراتی شوند—در مقایسه با تنها ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ تن از خودروهای بنزینی و دیزلی. (هر دو منبع در مقایسه با محصولات شیمیایی فرار، مانند آفت کش ها، پوشش ها، چسب ها، عوامل تمیز کننده، و محصولات مراقبت شخصی کمرنگ هستند، که با هم ۴۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تن آلودگی ذرات در سال کمک می کنند.)

tinyurlis.gdv.gdv.htu.nuclck.ruulvis.netshrtco.detny.im

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *